Kuben för mänskliga rättigheter

Kuben för mänskliga rättigheter

KUBEN projekt

En rapport från Kungsträdgården och kuben utställningen!

Det var vackra målningar, fotografier, filmer och andra kreativa lösningar som visades i kuberna som stod på Kungsträdgården. Kuberna förmedlade ungdomarna sin strävan att skapa en trygg värld för alla människor.

Första dagen i september var den sista dagen på en skolvecka och vilken vacker dag det var. Strålar av ljus trotsade vindarna emellanåt för att värma kroppar och själar. På samma sätt värmde uppslutningen av elever och skolpersonal genom närvaro och med fina åsikter.

Jag den nya kuratorn på Riksäpplet gymnasium fick äran att vara journalist för dagen. Ett hav av unga hade tagit över Kungsträdgården för att sprida sina budskap, för att visa sina kunskaper för alla Kungsträdgårdens åskådare. Jag strosade omkring för att titta på utställningen där varje kub hade tilldelats en artikel ur FNs bestämmelser om mänskliga rättigheter. Olika skolor och elever delade med sig av sin kreativitet för att på bästa sätt signalera det viktiga med artikeln de hade fått sig tilldelad. Konst är och har alltid varit ytterst effektivt sätt att få ut viktiga budskap.

Kuben 1

 

 

Det var vackra målningar, fotografier, filmer och andra kreativa lösningar som visades. På så sätt skulle ungdomarna förmedla sin eftersträvan att skapa en trygg värld för alla människor.  Den kub som fångade mig mest var den som beskrev artikel 13, rätten att röra sig fritt. Kuben var utsmyckad som ett vackert inrett hem, ett sovrum dekorerat med en säng, skrivbord, bokhylla och en dörrmatta där det stod Wellcome på. Det vackra, inbjudande och inkluderande hemmet var också smyckad med taggtråd och gränssättande skyltar.  Kontrasterna mellan det inbjudande och det avvisande sände en tydlig signal om att alla inte hade rätten att röra sig fritt och bo var helst de behagade.

 

 

 

 

På ett ögonblick omvandlades jag till den tioårige pojken jag en gång var. Den som var på flykt från krig, sanktioner och brist på frihet. Jag var den som en gång i tiden var utesluten och som önskade få komma fram till trygghet. Men till skillnad från mig har många människor på denna planet än idag inte funnit den trygghet som jag har fått. Det är flykt undan krig, förstörelse och misär. Därför är sådana dagar extra viktiga då vi alla bjuds in att lära oss. Vi får möjligheten att förstärkas och sedan bidra till en bättre framtid. Jag frågade eleverna om vilka frågor de tyckte var viktigast att diskutera. Svaren var att jämställdhet, jämlikhet, rätten att vara fri och att ha makt över sitt eget liv var det viktigaste. Kloka tankar från kloka ungdomar. Tillsammans kan vi uppnå dessa mål.

Nasser Naje Lazem